|
Jak to bylo s bikrosem v Ostředku? |
Vydáno dne 27. 06. 2006 (2044 přečtení) | ![Vytisknout článek](image/blueone/printer.gif) |
Jak to bylo s bikrosem v Ostředku?
1984 - 1997
Ostředek je v podstatě naším nejslavnějším klubem bikrosové historie. Bohužel, v současné době zde již dráha není, ale ohlédnutí za historií nikdy neuškodí.
Jak to bylo s bikrosem v Ostředku?
1984 - 1997
Bikros se stal v období třinácti let (1984-1997) součástí Ostředka, chlubil se špičkovými jezdci a příznivci, ale také měl i své odpůrce. V každém případě však vstoupil do dějin Ostředka a zapsal se do nich zlatým písmem. Dokázal propagovat naší obec nejen doma ale i v zahraničí, např.v bývalé NSR, Švýcarsku, Rakousku, Itálii, Maďarsku. Zkrátka Ostředek byl ve světě za éry BMX pojmem. Lidé z bikrosového oddílu byli přijímáni na radnicích se všemi poctami jako zástupci východního bloku. Bikros z Ostředka se objevoval na obrazovkách televize (i v rámci přímých přenosů). Milan Škvor byl členem prezidia ÚAMK ČSFR a předsedou BMX.
Jak vše začalo
Při návratu z jedné ze svých návštěv v zahraničí se Stanislav Cáhel (jinak v té době šéfredaktor Auto-moto-revue) zmínil o zajímavém sportu pro kluky, který se jezdí v Americe. A bylo to tady. Konstruktér Zdeněk Kobián sestrojil podle návrhu p. Cáhela první závodní kolo, pak následovalo další až z toho byla závodní stáj. Vyvstal však problém, kde jezdit a bylo tedy nutné, nejlépe okamžitě, postavit závodní dráhu. Prvotní představa Ostřeďáků byla ,že bikros je příprava na motokros - tedy z kopce, něco jako bezmotorové létání. Místní nadšenci společně s p. Cáhelem a A.Kučerou prošli kopřivy pod bytovkou a dráha byla na světě. Hodně pomohlo místní JZD hlavně s mechanizací, kdy jak Ladislav Škvor, tak František Dvořák dokonale ukázaly svoje umění.
Postupně se na této dráze natáčela škola BMX pro Českou televizi a jezdily závody všeho druhu od okresního přeboru po mistrovství ČSFR a seriál Českého poháru. V Ostředku se podařilo pod hlavičkou Svazarmu, vedeným Františkem Havlem, vybudovat špičkový tým. Na ostatní toho nikdy moc nezbylo. Vždyť měli ve svých řadách dnešní mistry ploché dráhy J.Štancla a A.Švába. Klub měl v období své největší slávy 34 jezdců a 94 členů.
Další primát měl Ostředek v občerstvení. Dokonalou službu zajistila jídelna JZD v čele s paní Veselou. Postupem času se přidala i Koliba postavená přímo u dráhy. Zkrátka, když někdo přijel do Ostředka, tak nechal svačinu doma.
Vrcholem byl I. Mezinárodní závod patřící do tradičního prázdninového seriálu. Za přítomnosti jezdců ADAC Württenberg z NSR a celé československé elity se závodu zúčastnilo 480 jezdců - když si k tomu připočítáme doprovod, tak bylo v Ostředku od pátku do neděle asi o 1000 obyvatel navíc. O všechny bylo dobře postaráno. Atmosféru závodů sledovali diváci v celém státě prostřednictvím přímého přenosu v nedělním sportovnim odpoledni. O hosty ze západu bylo dobře postaráno a při loučení jsme přijali pozvání na závody do NSR.
Čas běžel, postupně se zdokonalovala dráha, startovací zařízení a dosáhlo se toho, že byla skutečně jedna z nejlepších v Československu. Až poté co Ostřeďáci vyrazili za hranice do NSR, okamžitě pochopili, kde je pravda. Bikros je sprint a dráha je na rovině a ne žádný motokros. Zájezd se velice vydařil, absolvovali pět závodů, byli přijati na několika radnicích a navštívili historické muzeum Mercedesu ve Stuttgartu.
Celou cestu zpátky Ostřeďáci přemýšleli co s tím. Během krátké chvíle dokázali vybudovat úplně novou dráhou podle světových parametrů. Slavnostního otevření se zúčastnil pan Schmid z ADAC Württenberg a kvalitu dráhy velice chválil. Na této dráze proběhlo spousta významných závodů. Náš klub pořádal čtyři až pět závodů ročně, včetně pravidelného prázdninového seriálu.Pro jeden každý závod bylo nutné zajistit ceny v průměru za 35 - 50 tisíc korun, zajistit lékaře, sanitku a 28 pořadatelů.
Derniéra aneb proč bikros v Ostředku skončil
Bikros byl především módní záležitostí a jeho zájem se postupně zužoval na malou špičku. Tento důvod měl dopad i na místní klub. Najednou se zjistilo, že ubývají domácí jezdci a závody děláme pouze pro přespolní. Naopak u kluků se projevil zájem o fotbal.
Než přijel jeřáb, aby přestěhoval kolibu k fotbalovému hřišti a buldozer, aby srovnal dráhu do původního stavu, proběhl na ni ještě poslední velice významný závod, opět v přímém přenosu ČT, a to Český pohár v dualu a Budvar Cup profesionálů na horských kolech.
Vypracoval bikrosový nadšenec František Sedlmaier
|
| Zdroj: František Sedlmaier |
|